Artikler

Øyafestivalen

Vin-suksess på Øya

Årets Øyafestival går av stabelen i Tøyenparken fra 7. til 11. august. Også i år er Palmer eneleverandør av vin til en av Norges største festivaler med over 90 000 besøkende.

Øyafestivalen arrangeres slett ikke på en øy, men derimot i Tøyenparken midt i tjukkeste Oslo. Navnet stammer fra festivalens spede start i 1999, dengang 1 000 tilskuere fant veien til Kalvøya i Bærum.

– Vi tok opp igjen Kalvøya som arena, men i motsetning til hva folk tror er det ingen forlengelse av Kalvøyafestivalen. Øyafestivalen kom til ved at miljøer rundt hovedstadsklubbene Paragrafen, So What!, Last Train og Betong (Chateau Neuf) ønsket å skape en scene for indie-musikken i Oslo, i tillegg til norsk musikk, forteller Thomas Andre Valnes. Han er salgs- og økonomisjef i Øyafestivalen, og har vært med siden 2003.

– Du kan si jeg jobbet meg oppover i systemet, før jeg ble fast ansatt i 2010.

Fra liten til stor

Det samme kan sies om Øyafestivalen selv. Fra å starte opp med 1 000 besøkende i 1999 venter man i år rundt 90 000 besøkende i løpet av de fem dagene festivalen varer. Kalvøya som arena varte kun de to første årene, og deretter flyttet festivalen inn til Middelalderparken i Oslo.

– Her holdt vi til helt frem til 2014, da Follobanen skule bygges ut og vi måtte finne et nytt sted å være, forteller Thomas Andre.

Ny arena ble Tøyenparken, hvor den 20. Øyafestivalen i år arrangeres fra 7. til 11. august.

– Veksten har jo vært enorm, sier Thomas Andre.

– Og i takt med veksten i antall besøkende har vi booket inn stadig flere internasjonale navn, vi kan ikke lenger bare basere oss på de norske.

Når det er sagt, finnes det knapt et norsk band eller artist med respekt for seg selv som ikke har stått på en scene under Øyafestivalen.

– Her har vi hatt blant andre Kanye West, Pulp, Black Keys, Björk… i det hele tatt en rekke store navn. Og stort sett det som kan krype og gå av norske band, sier Thomas Andre, som legger til at festivalen er sjangerfri, og dermed treffer et bredere publikum enn mange andre musikkfestivaler.

Ser vi på årets artistliste, finner vi da også alt fra Arctic Monkeys, Kendrick Lamar, og Lykke Li, til De Lillos og Cezinando. Det brede utvalget er nok også en av forklaringene på at den gjennomsnittlige gjesten er 28 år, som er høyere enn for de fleste andre musikkfestivaler.

– En annen årsak er nok også at vi holder til i byen – folk kan gå hjem og legge seg i egen seng etter konsertene. På Øyafestivalen er det ingen camping, sier Thomas Andre.

Grønn festival

– Helt fra begynnelsen av har vi vært opptatt av å være miljøbevisste, sier Thomas Andre.

– Vi var blant de aller første som gikk fra dieselaggregater til fast strøm, som forurenser mindre. I dag gjenspeiler det seg i alt fra mat til strøm – vi minimerer mengden kjøtt i maten vi serverer, og samarbeider med en sponsor som har solceller som driver en av de seks scenene våre.

Et annet grønt aspekt er vinen, som selges i stadig større kvanta under Øyafestivalen.

– Vi har en eksklusiv avtale med Palmer, som leverer utelukkende økologisk vin til Øyafestivalen. Vi valgte dem fordi de kunne levere et bredt utvalg, og fordi de også var villige til å diskutere fremtiden med hensyn til det økologiske.

Og salget av vin har hatt en enorm økning de siste årene. Øyafestivalen har to rendyrkede vinbarer, som alene omsetter for flere millioner kroner i løpet av festivaldagene.

– Vi er veldig fornøyd med samarbeidet med Palmer, også fordi de gir publikum muligheten til å prøve vin de ikke ville prøvd ellers. Og det er jo morsomt å kunne utfordre publikum til å prøve nye typer vin, avslutter Thomas Andre, som benytter anledningen til å fortelle at det fremdeles er billetter igjen for deg som ennå ikke har bestilt gjennom Ticketmaster.